Jag gör vad som helst

För ett tag sedan bestämde vi oss för att berätta för mina systrar om vår barnlöshet. 
Någon dag senare frågade min ena syster mig hur vi skulle gå vidare och vad man gör i vår situation. 
Jag berättade då för henne att vi skulle söka oss privat för att få hjälp då våra psyken och längtan inte klara av att vänta ytterligare 6 månader för att sedan stå i landstingskö. 
 
Hon undrade om den inte var dyrt att söka privat, och undrade även om det var värt så mycket pengar.
 
Ja, det är värt så mycket pengar. Jag skulle ge allt jag har för att få ett barn. Pengar har ingen betydelse i denna situationen. Ja, vi behöver hjälp, och ja, vi kommer att behöva "köpa" oss ett barn. 
 
Vi kommer att betala för att någon ska göra oss gravida. Bara det låter lite märkligt.
 
Men jag gör vad som helst! På något sätt ska vi få barn, jag måste tänka så för att inte helt gå sönder. Det är den mening som gör att jag kan fungera och ta mig igenom de svåra stunderna.
 
Vi får ett barn! Så är det bara, det måste gå.
 

Kommentarer
Postat av: Fiffig

Hej! Jag är ny läsare på din blogg. Vi gjorde likadant som ni, sökte privat i väntan på våra landstingsförsök. Medan vår remiss har behandlats har vi redan hunnit med ett ivf-försök som iofs misslyckades och snart ett frysförsök. Jag vet att jag inte hade mått bättre av att bara vänta och vänta.

Vi har köpt ett tre-pack för 44 000. Visst är det galet mycket pengar, men om man jämför det med att göra ögonlaser, resa jorden runt eller renovera ett badrum så tycker jag att det är väl spenderade pengar. Att gå och bara må dåligt kostar också.

Lycka till med era behandlingar!
/Fiffig

Svar: Hej Fiffig.Vad kul att du hittat hit. Hur är det att gå privat? vi tänkte göra samma som ni och söka landstinget när vi får lov så att säga.

Att vänta mår man verkligen inte bättre av så det ska bli skönt att ta tag i det.
Som du säger så är det ju mycket pengar, men det beror ju lite vad man sätter det i relation till. Vi kommer att ta lite av de pengarna vi lagt undan till framtida husköp, för just nu känns detta viktigare.

Kram
K
Mot ett liv

2012-12-29 @ 11:39:30
URL: http://fiffig.bloggo.nu
Postat av: Fiffig

Hej! Glömde ju svara på din fråga om hur det är att gå privat. Nu vet jag ju inte riktigt ännu hur det är att gå hos landstinget, så det ska bli lite intressant att jämföra. Men vår utredning gjordes inom den offentliga sjukvården och min uppfattning där var att allt tog sån tid! Att få svar på prover, att skicka remisser, att komma fram i telefon osv.

För vår del har det privata alternativet även inneburit mindre resor. Vi hör till västra götalandsregionen men bor en bit från Göteborg, där ivf-klinikerna finns. När vi har gått privat har det mesta skötts hos en hemortsläkare i vår hemstad. Vi har alltså sluppit åka till Göteborg för provtagning, vul mm. Endast ägguttag och återföring skedde i Göteborg. När vi börjar på Sahlgrenska måste vi åka mer.

Annars vet jag inte så mycket om skillnaden. Vi blev väldigt väl bemötta på ivf-kliniken och det kändes som att atmosfären var mysig och lugn, men så hoppas jag att det är även på Sahlgrenska. Vill du veta mer om själva behandlingen kan du kika tillbaka lite i min blogg, i november skedde den.

Var står ni nu? Har ni sökt er privat redan?

Ursäkta för det långa inlägget :-)

Kram!

Svar: Det är bar kul med lite info :-) ska kika in på din blogg. Vi tänkte ta kontakt med kliniken nästa vecka, för nu ska vi åka på en weekend och bara vara med varandra vilket ska bli mysigt.
Kram
K
Mot ett liv

2013-01-02 @ 16:05:25
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0