Vår historia så här långt

Min skräck har alltid varit att inte kunna bli med barn då detta är så viktigt för mig och oss, att kunna ha barn i vårt liv.
Vi bestämde ganska tidigt när vi upptäckte att det nog kom att vara lite svårare för oss att bli gravida att vi skulle söka hjälp efter vi försökt i ett år, ju tidigare desto bättre.
 
Men när tiden gått gav vi det bara en gång till, och sen en gång till.... Vi ville ju så gärna att det skulle gå utan hjälp.
 
Sen kom alla frågorna, vart ska vi vända oss?? Ville inte riktigt söka oss till KK då vi hört om långa väntetider. Hittade till slut en privat gynekolog som kunde göra utredningen. Att ringa det samtalet var svårt, stunden vi verkligen erkände för oss själva att vi har det svårt.
 
Tog kontakt i Augusti 2012
Första mötet September 2012
Då togs det blodprover på mig och mannen fick en remiss för att gå och lämna spermaprov.
Han lämnade två prov med tre veckors mellanrum
 
 
November 2012
Återbesök för att få provsvaren. Fick då veta att allt såg bra ut, jag hade ägglossning och min man hade bra kvalitet och mängd spermier. Blev remitterade till ny gyn för kontroll av passagen i äggledare.
 
Har tid för undersökning nu den 6e December, sen får vi se var vi hamnar efter det.
Finns det fri passage och inga andra hinder får vi vänta ytterligare 6 månader innan vi kan bli remitterade för IVF via landstinget.
Hittar dom något skickas remiss direkt.
 
Vilken väg kommer vi att få ta?
 

Kommentarer
Postat av: christina

Hej! Jag hittade din blogg på ivf-bloggar. Jag och min man är i samma ålder som ni och ska på första möte, blodprov mm nu i januari efter aktiva försök sedn aug 2011. (Ett tidigt missfall i april-12)

Skönt att det finns fler unga "som har gott om tid" som har de här problemen.
Förstod jag rätt i att ni inte får hjälp via landstiget förrän om ytterligare 1 år?

Önskar er en God Jul!

Svar: Hej, kul att höra från någon annan som också är yngre. Vi måste ha försökt 2 år då vi är oförklarligt barnlösa så det är ytterligare 6 månader innan de skickar remiss, och sen kötid på det, så allt som allt blir det ca 1 år till.

Hur ser det ut i ert landsting? Hoppas att utredningen går bra.
God jul.
Kram
K.
Mot ett liv

2012-12-21 @ 23:10:08
URL: http://carumcarvi.blogg.se
Postat av: Christina

Vi vet inte just nu hur det ser ut, det får vi väl veta på första mötet 22/1.
Beror väl på vad de hittar/om de hittar något fel. Vi ställer in oss på att utredning kommer att ta minst 6 månader.

kram


Svar: håller tummarna för att det går fortare än 6 månader, och att ni fortsätter får hjälp :-)
kram
K
Mot ett liv

2012-12-22 @ 14:10:05
URL: http://carumcarvi.blogg.se
Postat av: Elin

Hittade även jag din blogg via IVFbloggar och känner med andra som är unga och får höra att "det finns tid". Vi har nämligen själva fått höra det ett antal år sedan vi började försöka skaffa barn jan 2010. Vi började utredning efter 1 år och fick veta att jag har PCOS, mångblåsiga äggstockar, och fick därför behandlas med hormoner ca 6 mån innan cystor förstörde även det. Efter över 2 års väntan och längtan, med en kö på minst 1 år till tills de landstingsfinansierade IVF försöken, bestämde vi oss för att betala för IVF. Ca 6 mån senare och 30.000kr fattigare ligger en perfekt liten son i magen <3 Så det finns alternativ, och man måste nog bara bestämma sig för hur länge man orkar leva på det sättet som vi ofrivilligt barnlösa tvingas att leva..

Svar: Hej ElinVad glad jag blir av att höra om er fina lilla pojke. Så skönt att läsa lite solskenshistorier.
Vi har bestämt att vi inte orkar vänta längre, har också hört att man blir bättre mottagen på privata kliniker. Man är ju väldigt sårbar i denna situationen.
Kram
K
Mot ett liv

2012-12-28 @ 10:46:06
URL: http://elinpie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0