Gravidapp

Har nu skaffat mig en gravidapp, det finns hur många olika som helst, men jag körde på ett litet tips nämligen babygruppens. Jag gillar den verkligen och det finns så mycket man kan läsa.
Kikade i morse in på fliken kostråd för gravida. Det första som står är ju att man inte ska äta för två, och att man de första tre månaderna bara behöver en frukt extra utöver det man ätit innan graviditeten startade. Kan ju säga att jag äter mycket mer än så!
Om jag bara skulle lägga till en frukt i min kost så hade jag gått under av illamåendet och hunger. Det är ju inte så att jag går och äter godis hela dagarna, men vill tugga på något ganska ofta, en frukt, lite knäckebröd, nötter mm. 
Vissa dagar behövar jag äta två mål lagad mat för att illamåendet inte ska få mig att gå under.
 
Hur känner ni angående det här med endast en extra frukt om dagen?
 
I eftermiddag är vi bjudna på stort två-års kalas, och fasar lite fö att barnfrågan och när det är dags för oss ska komma upp. Visst jag är gravid men är inte förbi v 12, och jag är fortfarande ofrivilligt barnlös och kan inte få barn den naturliga vägen. 

Kommentarer
Postat av: Libra

Jag är redan extremt hungrig och var förra graviditeten också. Förstår inte heller hur man ska klara sig på endast 1 frukt extra. Är hungrig varannan timme. Äter jag inte då så är jag rädd för at må illa. Det är väl bara att gå på känslan. :)
Kram

Svar: Jag med, jag hade verkligen inte klarat mig på bara en frukt extra, jag måste äta ganska mycket och rätt så ofta. Det räcker inte med en frukt till eftermiddagsfikat utan jag behöver något mer som lite fil med muslii eller liknande. Jag går också på känsla, äter hellre mer och slipper må illa :)Kram
K
Mot ett liv

2013-04-21 @ 21:08:47
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/
Postat av: Mary

Jag har både Babygruppens och 1177, som är lite mer kliniskts informerande.

Jag tänker om det här med kost: uppmaningen om att man inte ska äta för två är nog för att många har hört att det ska vara så och har det som rättesnöre, bara äter på. Det står ju också att om man är hungrigare i perioder så ska man äta mer, inte hålla igen.

För mig som nästan aldrig äter frukt och heller inte är någon mellanmålstjej, blir dessa kostråd också konstiga, jag vill inte tugga två frukter per dag (alldeles för mycket socker) och som mellanmål äter jag ost eller nötter. Jag tror dom tipsar om frukt för att man inte ska välja bullar och godis som alternativ :-)

Hoppas du slapp okänsliga frågar om "när ni ska skaffa barn". Jag blir så anti när jag hör sånt. (Ibland när jag har fått frågan "När ska ni skaffa barn?" har jag svarat med: "Jag vet inte, när tycker du?". Men det är inte så snällt det heller)

Svar: Det blir lite konstigt när man läser sådana riktsnören. Jag är väldigt hungrig mest hela tiden och äter då jag annars mår illa. Nu äter jag ju inte godis och kakor då utan fil, knäckebröd eller hemlagad mat. Jag har ju gått upp i vikt, det kan jag ju inte stick under stolen med, men det ska man ju göra. Vissa går ju upp mer i början och andra senare, jag hör nog till de som går upp i början av graviditeten.
Jag slapp frågan som tur var. Det var ett mycket trevligt kalas, och för en gång skull så gjorde det inget att där var många bebisar och gravida, vilket var jätteskönt!

Haha, den motfrågan var ju helt fantastiskt bra :) Tycker inte att den är för elak.
Kram
K
Mot ett liv

2013-04-22 @ 13:24:25
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Linda

Jag var också väldigt hungrig i början, jag hade med digestive, russin, banan och snickers som jag kunde "smygäta" innan lunch och fika på jobbet. Passade på medan jag fick lov att kissa att ta något snabbt.. Är man hungrig så är man. Skulle aldrig ha klarat mig på en frukt extra bara. Nu när vi går in i slutet av graviditeten så ska jag äta något mål extra men det är trångt i magen och portionerna blir inte stora. Äter hellre lite men ofta. Och halsbrännan som jag får har gjort att jag väljer bort allt sött. Så det blir nyttigt och näringsrikt, lite men ofta, helt av sig självt! Varit grymt sugen på "fräscha saker" så det har blivit mycket grönsaker och rotfrukter. Kylskåp och skafferi har aldrig varit så nyttigt och välfyllt som när vi blev med barn! :) Jag håller tummarna för er och önskar er lycka till med allt! :)

Svar: Jag är inte heller alls sugen på något sött, vilket känns fantastiskt bra, det är ju lättare att äta nyttigt när man faktiskt är sugen på det. Kan tänka mig att det blir trångt i magen när bebisen är stor. Tack för dina tummar och lyckönskningar :)
Kram
K
Mot ett liv

2013-04-22 @ 22:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0