Pigg 90-åring

Tack för alla lugnande ord angående mitt ryggont. Jag kan ju inte hjälpa att jag blir lite paranoid, känner mig faktiskt lite skadad ibland, haha. Tror att det var sträckning eller överansträngning då det blivit lite bättre idag. Jag har föryngrats på jobbet idag och gått från att röra mig som en 100-åring till en pigg 90-åring så det kan ju bara ses som ett framsteg.
 
Vi har bestämt oss för att göra KUB-test på vår bebis. Då vi är för unga för att få det via landstinget så har vi sökt oss til en privat klinik i Malmö för att få lov att göra testet. Det kommer ju att kosta lite men vi har redan lagt ner så mycket pengar så lite till gör inte så mycket. Det är samma här att alla landsting har olika regler angående KUB. Här i Skåne så måste man vara över 35 för att bli erbjuden medan andra landsting erbjuder alla oavsett ålder. Varför kan inte alla enas. Det är ju precis samma som med IVF-behandlingarna.

Kommentarer
Postat av: A

Varför ska ni göra ett kub-ul? Det har visat sig att par som genomgått ivf har större risk att få felaktiga siffror. En bekant till mig övervägde till och med abort och efter många om och men visade det sig vara just felaktiga siffror, då hon behöll barnet. Är det för att ni vill veta att det är friskt? Du blir säkert irriterad på mig nu men orsaken till att jag undrar är för att jag tycker det är hemskt att det erbjuds så tidigt enbart i syfte för att kunna ta bort det om man vill. Skulle det vara någon kromosomavvikelse så syns det på rul iaf.

Svar: Du får tycka precis vad du vill ang kub. Vi blir inte erbjudna utan får betala det själv. Jag har läst mycket genetik vilket kanske inte alltid är bra. Vi vill veta hur det står med bebisen. Vi är mest bekymrade över de andra trisomierna ex 18 och 8 där barnet blir gravt skadat och kanske inte överlever så länge. Det skulle vara hemskt! Vi har inte bestämt att vi ska ta bort bebisen om det visar sig vara något.
Alla får vi ha en åsikt. Jag respekterar din och hoppas att du respekterar min.
Kram
K
Mot ett liv

2013-04-11 @ 21:19:43
URL: http://www.hjartatbloder.bloggplatsen.se
Postat av: Mary

Så skönt att höra att du mår bättre. Förstår oron. Jag fattar inte hur jag ska stå ut ända till vecka 9 innan vi får komma på VUL. Herregud!

Jag fyller 36 i år och kommer därför att bli rekommenderad KUB-test. Tror dock inte att att dom erbjuder alla gravida i Stockholms Läns landsting detta. Tror faktiskt 35 är den magiska gränsen även här, men jag kan ha fel.

Svar: Du kommer att stå ut :) Det är inte lika jobbigt med väntan fram till VUL som ruvartiden tyckte jag. Nu är du ju gravid :)Har du bestämt dig för om du ska göra KUB eller ska ni låta bli? Hur tänker ni?
Kram
K
Mot ett liv

2013-04-12 @ 07:54:29
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Therese GBG

Jag funderar fram och tillbaka ang kub test. Vet inte hur vi ska göra. Vi har fått erbjudande hos barnmorskan för 1300:- Jag arbetar med funktionshindrade utvecklingsstörda och anser att många inte har värdiga liv. Jag vet att jag inte skulle klara att ta hand om ett sjukt barn!
Jag vet bara inte om jag kommer klara den psykiska stress som ett kub test innebär. Om man får veta att något är allvarligt fel. Samtidigt vill man ju inte få veta det på rul för då blir det hemskt på allvar. Vi gjorde inga tester när jag väntade dottern men det är 6 år sedan. Det blir nog kub för vår del också! Känner mig äldre och definitivt mer orolig ja snudd på hysterisk!

Var inte meningen att låta arg igår ang dina ryggsmärtor ;) det var skrivet i välmening men när jag läste det lät det så hårt. Skönt att det gått över.

Svar: Jag tror det är mycket viktigt att bestämma sig innan vad man vill göra med resultatet man får. Jag tror inte att det är något beslut man ska ta efteråt. Jag personligen känner att man ska vara 100 % säker på att man klarar av att ta beskedet oavsett vad det bli innan man gör testet. Ta och fundera noga på det och hör vad sambon tycker och tänker.
Tycker verkligen inte att du ska vara hysterisk, man har ett rätt så brett spann på under vilka veckor man kan göra det så du har ju tid på dig.

Jag tog inte illa vid mig så ingen fara alls :) Idag är det nästan helt borta.
Kram
K
Mot ett liv

2013-04-12 @ 11:59:33
Postat av: Tove

Självklart är detta erat egna val och alla har rätt att göra som känns bäst för en själva.. Där vi befinner oss blir alla erbjudna kub- test, vilket vi tackade nej till.. Vi fick göra ultraljud utan att ta kubtestet :) och det nöjde vi oss med.
Självklart respekterar jag ditt/erat val! Och håller med att det är konstigt att landsting har olika bestämmelser, vi kor ju i samma land och borde ha rätt till samma sjukvård!
Kram.

Svar: Jag respekterar verkligen dom som inte vill göra det också. Men vi känner att vi vill veta så mycket som möjligt. Sen är det ju inte sagt att vi kommer att avsluta graviditeten om det inte visar sig vara något mycket allvarligt.Kram
K
Mot ett liv

2013-04-12 @ 14:03:31
URL: http://www.solblogg13.devote.se
Postat av: Linn

Ååååååååå du - kom in på din sida för första gången idag: vill bara säga stort grattis till graviditeten! :-) kram!

Svar: Tack så mycket, och välkommen hit! Det är helt fantastiskt och jag är mycket nöjd över mina ömma bröst och dagliga illamående :)Kram
K
Mot ett liv

2013-04-12 @ 16:13:11
URL: http://www.lovechildthedream.bloggo.nu
Postat av: Mary

Oj, vi har nog inte tänkt så mycket på det där med KUB-test än. Men jag tror vi kommer göra det. Jag gör gärna det. Inte för att jag tror det kommer göra någon skillnad egentligen. Mera det att man har möjligheten att förbereda sig för en bebis som kommer att behöva mer vård än en bebis utan kromosomavvikelser.

Svar: Precis. Så att man vet vad som väntar en när bebisen tittar ut. Sen att man får se den en gång till innan RUL är ju bara mysigt :)Kram
K
Mot ett liv

2013-04-15 @ 10:50:36
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0