På okänd mark med mörka tankar

Jag vet och säget till mig själv varje dag att nu är vi på väg, vi måste tänka positivt och lägga all vår tilltro till att detta kommer att gå bra.
Men min hjärna vill inte vara med på det spåret, det känns som om vi går i en krigszon och kan när som helst trampa på en mina, en mina som kommer att förstöra allt och kast oss tillbaka till ruta ett.
 
Jag vet att det inte finns något mer vi kan göra, vi måste lägga oss i vetenskapens och läkarnas händer. Jag tror att min kropp försöker skydda mig, men jag tycker att den gör ett väldigt dåligt jobb. Varje dag spelas scenarion upp i mitt inre hur allt kommer att gå åt skogen. Det kommer inte att ha växt ägg när vi är på ultraljudet så vi kommer att få avbryta och vänta på att få börja om igen. Finns det ägg så kommer inget att bli befruktat osv.
 
Fy vad detta får mig att må dåligt, varför har jag en så elak hjärna?!
 
Fick frågan igår om jag var nervös över något nu när vi är på väg, och jag kan säga att nej, jag är inte nervös, jag är skiträdd! Rödd för allt, varje steg, rädd för att allt ska gå fel, rädd för att äggen inte har växt på tisdag, rädd att vi måste avbryta, rädd för överstimulering. 
 
Rädd för att vi ska trampa på en mina.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Känner igen det där! Vi kommer förmodligen göra vårt första FET försök nästa vecka och jag borde vara glad och förväntansfull men istället är jag rädd. Lite negativ och rädd. Det är förmodligen inte alls vad kroppen behöver men man kan ju inte styra allt tyvärr. Får försöka se det positivt även om det är förbannat svårt! Lycka till nu :)

Svar: Nej man kan inte styra allt fast det är just precis vad jag vill göra. Spännande med FET, ska hålla tummarna för att ni har ett starkt litet embyo :-)
Kram
K
Mot ett liv

2013-02-17 @ 15:20:26
URL: http://www.thewaytoyou.blogg.se
Postat av: L

Jag är precis likadan. Man försöker nog bara skydda sig själv ifall något skulle hända. Vill så att det ska gå bra för er! Kram

Svar: Jag tror det med, har man förberett sig på det värsta kanske man inte går sönder lika mycket om det inträffar. Tack för att vi får låna dina tummar. Kram
K
Mot ett liv

2013-02-17 @ 18:02:12
URL: http://drommenomenliten.blogg.se
Postat av: Fertilitetsresresa

Hua! Än så länge kan jag bara förställa mig det du berättar, men jag känner ändå att jag kan förstå att du är skiträdd! Hela IVF-grejen är så skrämmande och med så många oförväntade och oande steg på vägen :s
Jag hoppas verkligen att allt går vägen för er!!
Kramar

Svar: Hoppas att jag inte skräms för mycket. Klart att vi är rädda men också tacksamma över att möjligheten att göra detta finns. Fast jag fasar så över att det inte ska ha växt några ägg. Tack för att vi får låna dina tummar.
Kram
K
Mot ett liv

2013-02-17 @ 19:41:48
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se
Postat av: Mary

Jag förstår dig såå väl och har också varit där.
För ca tre år sedan så blev jag så stressad över massa saker, att jag började må väldigt dåligt. Jag började då gå i KBT och det hjälpte mig oerhört mycket, de verktyg jag skaffade mig då hjälper mig än idag, då vi faktiskt har ett reellt problem med att få barn. Då kunde jag inte veta, för vi hade precis börjat försöka.
Men, ett av knepen jag fortfarande använder mig av är att själv bestämma över mina tankar. Jag bestämmer att nu få jag bara tänka dessa hemska tankar i tex fem minuter till, sen måste jag göra nåt annat. Så jag kan sätta timern på mobilen på fem minuter och när tiden gått så avbryter jag tankarna med att gå och ta en kopp kaffe, gå på toa eller börja prata med en kollega eller med sambon om nåt.
Det här är naturligtvis inget jag lärde mig på en gång, det tar tid. Men som jag förstod dig så vill du bli av med katastroftankarna, och då är det här ett tips, i all välmening.

Svar: Tack för det tipset, ska verkligen prova när hjärnan inte vill vara på det snälla humöret. Kram
K
Mot ett liv

2013-02-18 @ 12:28:02
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0