Skönt att bli sedd

Var och skulle ta cellprov hos barnmorka på min vårdcentral då jag är noga med att göra det regelbundet. Hon var den trevligaste och gulligaste jag någonsin träffat. 
Det var inte som jag varit med om innan, typ hej och välkommen, klä av dig.
 
Hon började med att fråga hur det hade gått, till en början fattade jag inte vad hon menade men förstod snart att det var utredningen hon syftade på. Hon verkligen brydde sig, frågade hur det gått med proverna och framförallt lyssnade hon. Tog sig tid att lyssna och stötta när hon verkligen inte behövde det. Jag var ju där för att ta cellprov, utredningen är ju avslutad.
 
Hon gav mig tipset att boka tid 1 månad innan vi försökt i två år så att vi slipper utterligare väntan på att remissen ska skickas.
 
Det var så skönt att bli sedd som personen bakom alla provsvar och VUL, hon brydde sig mer om hur vi faktiskt mådde och tog omgivningens frågor mm.
 
Bestämde direkt att om vi blir gravida ska jag gå till henne!
 
Nu har vi helt lagt om vår strategi. Vi lyckades inte hitta någon läkare som ville skriva om de danska recepten vilket gör att det kommer att kosta oss multum med extra pengar att göra det i Danmark.
 
Så vi har nu bokat en tid på Cura kliniken i Malmö och ska dit det 21/1 för konsultationsmöte. 
 
Nya strategin är att göra något försök på Cura, om inte det skulle lyckas tar vi gratisförsöken via landtinget. Och om det skulle behövas (vilket vi håller tummar och tår för att det inte ska) söka oss till Danmark efter det för några sista försök.
 
Jag kanske är lite pessimistisk, men jag vågar inte hoppas på att det räcker med ett försök, och då känns det dumt att lägga nästan alla sina pengar direkt.
 

Kommentarer
Postat av: lillasessan

Va skönt och höra att ni kommit fram till en lösning som känns rätt er! Lycka till på Cura och tiden bara springer iväg, snart är ni där!

Kram Sessan

Svar: Tack sessan. Vi hoppas också på att det ska gå undan.
Kram
K
Mot ett liv

2013-01-09 @ 06:17:06
Postat av: Christina

Vi har första mötet på ackis i Uppsala 22/1. Det är snart:-) vet du mer om vad ni ska göra där? Vi börjar med blodprov men jag vet ingenting mera. Vi har inte fått några papper hem alls så nu blir jag orolig att det har blivit något fel..

Vad skönt att ni har en så bra barnmorska. Guld värt!!
Kram

Svar: Vi är redan klara med vår utredning, men får inte komma till Landstinget då tydlige oförklarligt barnlösa hamnar i en egen kö som är mycket längre. Så då tar vi saken i egna händer tills vi når upp till deras krav på väntetiden, så vi ska på möte ang början av ev IVF därav papper.
Under vår utredning fick vi inte någon hälsodeklaration så du behöver verkligen inte oroa dig :) På vårt första möte tog de hormonprover på mig och mannen fick remiss till att lämna spermaprov, har även hört att vissa gör gyn-undersökning på första mötet, men det gjorde inte vi.

Håller tummarna för er!
Kram
K
Mot ett liv

2013-01-10 @ 22:31:34
URL: http://carumcarvi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0