Tur i oturen

Fick en känsla över mig idag på jobbet att vi har haft tur. Efter lite närmare eftertanke så kan det kännas konstigt att tycka att vi har haft tur som har behövt gå igenom detta, och än är vi inte på säkra sidan. Men jag känner att vi har haft tur.
Trots allt vi kämpat, längtat och gråtit genom de två år som gått så känns det ändå som att vi har haft tur. Tur att vi lyckats med vår IVF på första försöket. Jag känner mig lyckligt lottad över att få ha min växande mage.
Detta som så många tar för givet känner vi är ett riktigt privilegium.
 
Jag njuter så mycket jag bara kan av graviditeten och försöker att inte oroa mig allt för mycket, men det är svårt att låta bli. För det känns lite som att eftersom att det nu gått så bra för oss och att en behandling har lyckats så känns det som att det kan bara inte flyta på felfritt. Helt konstigt att det känns så, för vad har vi haft för tur? Vi har kämpat och upptäkt att vi inte kan få barn på egen hand, det är väl inte någon tur alls? borde ju istället kännas som om vi haft världens otur. Så man kan ju faktiskt säga att vi har haft tur i oturen.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Kan inget annat än att hålla med. Vi klarade iofs det på andra försöket men man känner sig lyckligt lottad, att få uppleva detta med att bli förälder. Bara att få ha varit gravid. Tyvärr är set ju många som gör försök efter försök utan ett + på stickan 😞
Kände precis som du gör nu under din gravidiet att man bara tänker att kan det verkligen bara flyta på. Min gjorde det o innan man visste ordet av hade man sin tös i famnen helt underbart.
Försök att inte oroa dig för mycket utan försök njuta oxå. Gjorde inte jag så mkt, dels för att mina föräldrar hela tiden sa " vi håller tummarna " gjorde ju bara att man blev mer orolig.
Simma lugnt många kramar sandra

Svar: Önskan och viljan att allt ska flyta på är ju så stark men samtidigt vet man ju att detta kan bara kroppen sköta, mot den är man helt maktlös. Jag är mindre och mindre orolig i takt med att magen växer och vikten ökar, ser det som ett tecken på att allt är bra :) Nu kan jag säga att jag njuter i fulla drag av graviditeten och jag ser fram emot UL utan någon som helst oro.Vad härligt med en lite tös! Längtar tills vi kan ha vår knodd i famnen.
Kram!
Mot ett liv

2013-06-19 @ 22:14:29
Postat av: antara

Känner igen mig i det du säger. Jag tycker oxå att vi har haft tur, fast vi har kämpat oss igenom en IVF och den hemska utredningen. Jag tror att jag jämför min historia med många andras ofrivilligt barnlösas och då känner jag verkligen vilken tur vi har...

Svar: Det är säkert det jag gör också, jämför med alla bloggkompisar som inte har haft just den turen som vi har. Jag hoppas och vill så att alla ska lyckas direkt.Kram!
Mot ett liv

2013-06-19 @ 22:21:26
URL: http://utanegetbarn.blogspot.com
Postat av: Fertilitetsresa

kan förstå att det kan vara svårt att tro att allt ska gå bra. Men samtidigt, det vi drömt om hela tiden är ju att njuta av graviditeten, alla små tecken, symtom och utvecklande steg. SÅ njut det du kan och försök att inte tänka för mycket kring det som skulle kunna gå fel. Vilket jag tror att du gör :)
Många kramar och all lycka!!

Svar: Det känns helt konstigt att faktiskt vara i den drömmen, och att det faktiskt inte är en dröm utan vår verklighet nu. Den här veckan har jag inte oroat mig alls utan bara njutit fullt ut, det är så härligt.Kramar!
K
Mot ett liv

2013-06-20 @ 23:22:59
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se
Postat av: Mary

Jag förstår också vad du menar, jag känner mig enormt lyckligt lottad som lyckades bli gravid på andra IVF-försöket. Det är ju lite konstigt ändå hur man resonerar, hur olika referenser man har om det här med att bli med barn. Min graviditet har hittills också varit helt utan komplikationer och det är nåt som jag nästan haft svårt att acceptera. Men som en kompis sa till mig: du har ju fått något missfall någon gång, så det finns inget som säger att det skulle vara något fel på din livmoder eller moderkaka. Och nu när vi lyckats vaska fram ett guldägg har vi ju det bästa förutsättningar som finns. Bättre än för de flesta andra som blir gravida på vanlig väg, för här är det verkligen det bästa ägget och den bästa spermien som fått förenas. Kram till dig!

Svar: Det är ju helt sant som du säger, vi har ju så bra förutsättningar som man kan ha gällande ägg och spermier. Även om det är är något fel på oss från början så ger dom ju oss bra förutsättningar när vi väl får hjälp.Jag kan samtidigt känna mig ödmjuk inför att få uppskatta min graviditet så mycket som jag gör.
Kram!
Mot ett liv

2013-06-25 @ 09:24:32
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0