Berätta eller vara tyst?

Imorgon går vi in i v 13, det vill säga att den tuffaste biten har vi klarat oss förbi. Jag känner mig ganska så pressad på jobbet då jag maskar undan vissa uppgifter som man inte får/bör göra som gravid. Men till saken hör ju att nästan ingen vet om att jag är gravid. Jag vill ju inte utsätta mig för något som kan vara skadligt för barnet, och samtidigt så känns det väldigt jobbigt att få hitta på dåliga ursäkter för att få kollegorna att göra sakerna istället. Har ju gjort det ända sedan vi började med IVF, så i 4 månader har jag farit med osanning om varför jag är sen till jobbet och varför jag inte kan eller "hinner" göra vissa specifika saker.
 
Nu imorgon kommer jag att hamna i ytterligare en sådan situation, och ännu värre är att jag idag sa ja, och då när det väl gäller imorgon kommer att behöva säga nej. Jag avskyr verkligen att använda små vita lögner hela tiden. Sen är jag ju så knäpp att jag tänker att om vi berättar det nu så kommer där att vara något fel på bebisen, för då har vi tagit ut glädjen i förskott då vi inte sett att allt är bra på UL.
Så, berätta eller inte berätta imorgon, det är den stora frågan...

Kommentarer
Postat av: Christina

Jag går in i v 12 i morgon och jah kommer att berätta för hela arbetslaget då. Många vet redan men jag kunde inte hitta på ursäkter till varför jag inte kan göra allt jag förrut gjorde. Det känns bättre att kollegor vet varför de får göra lite extra.
(Och de gör det så gärna nu när de vet)

Jag tycker du kan berätta:-)

Svar: Jag berättade så nu behöver jag inte maska längre och det känns väldigt bra. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan det sprider sig :)Kram
K
Mot ett liv

2013-05-07 @ 20:34:48
Postat av: Linda

Ja jag funderar i samma banor,när bör man berätta? Som du tänker att berätta ang VUL så kan jag också tänka/känna. Men samtidigt så vid det laget så syns det ju,och jag vill nog berätta innan dom ser. Sen har ju jag precis börjat på ett nytt jobb och har provanställning i 6 månader. Det känns si så där om jag ska vara ärlig. Är ju rädd för att dom kommer att avsluta anställningen om dom får reda på att jag är gravid! Kram

Svar: Vi kände lite så med, och med tanke på att någon redan noterat det så var det bättre att berätta innan alla rykten börjar gå. Då vi jobbar på samma ställe så är det ju extra kul att skvallra om. Nu ska det bara bli kul att se hur lång tid det tar innan det spridit sig.Tekniskt sett så får dom ju inte lov att göra det, spela in samtalet när du berättar det för chefen så har du i alla fall något att gå på ifall dom skulle göra sig av med dig på grund av det. Men å andra sidan så har du inte någon skyldighet att säga något förrän tre månader innan du ska vara föräldraledig.
Kram
K
Mot ett liv

2013-05-08 @ 07:10:49
Postat av: Fiffig

Jag hade nig berättat som det är, åtminstone för chefen. Det blir ju rätt ohållbart i längden. Men jag förstår oron. Så fort jag säger något till någon, laddar ner en gravidapp eller tittar på en mamma-tidning känns det som att jag kommer förstöra allt.
Kram

Svar: Man är helt enkelt lite knäpp, skönt att höra att det inte bara är jag ;) Jag har bestämt mig för att försöka att inte tänka så, men jag känner på mig att jag kommer att oroa mig under hela graviditeten. Bäst att vara ärlig mot sig själv ;)Kram
K
Mot ett liv

2013-05-08 @ 07:22:58
URL: http://fiffig.bloggo.nu
Postat av: S

Jag hittade ett ordspråk som jag lever efter

"Ta ut lyckan i förskott det enda som kan hända är att du varit lycklig i onödan"

Men alla är vi så olika. Vi har varit väldigt öppna med att vi skulle göra en ivf och utredningarna m.m då både jag och mannen jobbat på samma jobb och det är och blir lätt så jävla mycket skitsnack och jag upptäckte rätt snabbt att visste alla allt då fanns det inget att snacka om. Sen när vi av oss själva nu blev gravida så berättade vi det nästan på engång, dels för att kollegor och chefer kan hjälpa mig planera bort tungalyft och kemikalier och så lände jag och mannen att om det händer något så vet de varför jag/vi kommer vara helt knäckta och kanske kommer stanna hemma en tid. Även där blir det inget skitsnack.

Men som sagt alla är olika och detta var ju hur vi valt att göra.
Och jag förstår att man vill vänta och ta reda på allt först. Det är ju ändå ens mest privata.

Gör som magkänslan säger och följ hjärtat så brukar det gå bra!

Kram

Svar: Vilket bra ordspråk, ska börja leva efter det :)Det du skriver låter precis som för oss, vi jobbar också på samma jobb och jag använder en del skadliga kemikalier i jobbet som jag inte velat jobba med sen vi började med IVF, så en av mina närmsta kollegor har vetat om det hela tiden. Det kändes helt rätt att berätta för några till så nu sköter väl spridningen sig själv.

Precis som du säger så kommer man ju att bli helt knäckt om något går fel så då får dom ju veta i alla fall.
Kram
K
Mot ett liv

2013-05-08 @ 07:26:52
URL: http://vntanlngtan.blogg.se/
Postat av: Mary

Först vill jag säga Grattis till att de tolv första veckorna är till ända, att det nu är blåst faran över så att säga.
Men sen, oj, det där med jobbet känns jobbigt. Mitt jobb innebär inga konstiga arbetsuppgifter som helst, vanligt kontorsjobb. Det enda som skulle kunna ha avslöjat mig är enstaka morgonillamående som kommit på jobbet, men jag har varit där så tidigt på morgnarna att nästan ingen annan hunnit komma. Jag vet inte om jag automatiskt kommer att säga nåt när de tolv veckorna har gått, men vi ska ha en konferens där i dagarna så det blir väl en naturlig anledning att förklara varför jag inte dricker alkohol. Lycka till idag!

Svar: Tack så mycket :)Det var ett jobbigt beslut att fatta men nu är det gjort, nu vet ytterligare tre personer om det så nu kommer det väl att sprida sig, och det känns helt rätt.
Om någon frågar varför du inte dricker så är det ju bara att säga sanningen, är så skönt när man inte behöver gömma det längre.
Kram
K
Mot ett liv

2013-05-08 @ 07:49:04
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Therese GBG

Tycker du ska berätta. Finns ingen anledning att hålla det hemligt längre. Efter mitt ulj i v.9 när allt såg bra ut har jag berättat för alla. Bättre att folk vet så man kan få förståelse. Skulle det vara något fel på barnet då är det så, inget man kan göra något åt. Saker kan gå fel hela vägen men det är ju väldigt ovanligt.

Svar: Nu har vi slutat hålla det hemligt. Som du säger så kan vi ju inte göra något ifall något skulle visa sig vara fel.Kram
K
Mot ett liv

2013-05-08 @ 08:28:37
Postat av: Libra

Jag hade berättat. Alla på mitt jobb vet nu. Tyckte det var så jobbigt att smussla. Sen vet de om det inte skulle gå vägen. Man kommer få bättre förståelse. Fast nu är vi inte så många.

Gör det som känns rätt. :)
Kram

Svar: det tar mycket på psyket att smussla, så nu har vi också slutat med det. Är så skönt att in behöva gömma magen mer.Kram
K
Mot ett liv

2013-05-08 @ 19:19:41
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0