vecka 42

Japp, så är det, närmare bestämt 41+1 idag. Vi har ett nytt besök hos barnmorskan inbokat imorgon vilket jag i min vildaste fantasi inte trodde att vi skulle behöva gå på. Jag hoppas verkligen att jag kan få en tid på förlossningen då för att bli igångsatt. Jag vill verkligen inte gå mer än de två veckor man säger över. För vi vet ju till 100% att jag har gått över, det finns inte en möjlighet att någon skulle ha räknat fel på födeslsedatumet.
 
Att kroppen nu tar mer stryk det märks men det kan jag stå ut med. Det jobbigaste är att inte få sovapå nätterna, det kan bryta ner ens psyke ganska så snabbt. I morse vaknade jag halv 4 (somnade ca halv 12) och kunde inte somna om. Kroppen var orolig, ryggen värkte och hjärnan lekte 1000 frågor med sig själv.
det är tur att jag hade lillan som höll mig sällskap med lite morgongympa <3
 
Provade ännu ett husmorstips igår, eftersom att vi har en så envis och oförutsägbar bebis så passade jag på att julpynta igår så har vi det gjort ifall hon vill komma på första advent, och för att kunna sätta upp ljusstakarna så var jag ju tvungen att putsa fönster. Nu har jag slagit hål på att den aktiviteten startar förlossningen för det har den inte gjort. Lillan ligger fortfarande i magen och stormtrivs.
 
Andra husmorstips jag provat (som uppenbarligen inte fungerar på mig i alla fall)
 
Gå lång rask promenad (resulterade bara i ondare fogar)
Bokat in mycket som är svårt att boka av (sägs att bebis kommer när det är som mest olägligt)
Druckit te på basilika och kanel (var bara äckligt och resulterade i illamående)
Ätit färsk ananas (väldigt gott, men man får ont i munnen efter 3/4)
 
Jag dricker också hallonbladste men det sägs ju inte sätta igång förlossningen utan ska stärka livmodern och göra att man inte blöder lika mycket och att man slutar blöda fortare efter förlossningen. Har inte kommit dit än så än kan jag inte utvärdera denna metod.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hörde på en föreläsningen med barnmorskor och en läkare som fördjupat sig i detta med hur förlossningar startat...
Och det visade sig att det inte är våra kroppar som sätter igång det utan något dom bebis gör/utsöndrar som sätter igång det, vad vet man inte...

Men att det vissar sig att myter som... Putsa fönster, gå i trappor, hoppa studdsmatta, planera mycket... Gör att mammans "stresshormon" ökar och då ökar det även hos bebis, och det kan ge två utfall, det ena är att bebis stannar på övertid för att den känner att mamman är för stressad... Det är för oroligt att komma ut och osäkert om mamman orkar med förlossning... (Även om man själv inte känner så så löses det ut av bebis och de ökade stresshormonet)
Eller så blir bebis så stressad att den måste ut, fast den inte är riktigt riktigt klar, kanske behövde någon dag till eller ett par bara... Och då kan bebis stressa fram förlossningen och den blir längre och kan bli mer komplicerad...

Det som dessa barnmorskor och en läkare rekommenderade var vila och må-bra-hormon, försök göra sånt som ökar ditt välbefinnande, är det promenader så självklart ska du promenera :) men kan också vara massage och mycket närhet, fysisk kontakt, kramar, kanske en spa kväll (med hjälp av partner) ned bad/dusch, doftljus, dämpad belysning, levandeljus, lugnmusik..

Dessa må bra hormon kan ge bebis känslan av att man mår bra, är redo och har samlat energi för att orka ta emot bebis och gå igenom en förlossning....

Så, mys mys mys :)

Jag tror på det och om inte annat har man ju "tagit vara" på tiden som par och njutit lite extra innan bebis kommer (även sex räknas för att ge extra välbefinnande och må bra hormon)

Håller tummarna för att bebis snart vill titta ut ;)

<3 kraam

Svar: Jag har också hört det. Men jag måste ha en aktivitet om dagen, om den än bara är liten så känner jag att jag måste göra något för att må bra och inte bli stressad av all bara ligga i soffan.
Försöker njuta av tiden, men det är svårt när vi längtar så mycket efter henne. Hoppas i alla fall på att barnmorskan kan ta en titt imorgon och se ifall alla dessa förvärkar har resulterat i något.
Fram tills dess får jag mysa i soffan med katterna och mannen (när han är hemma från jobbet).
Sex är jag inte speciellt intresserad av då det känns som att jag har en babianrumpa fram pga all svullnad. Det blir mer bara massage och liknande närhet vi ägnar oss åt ;)

Kram
K
Mot ett liv

2013-11-27 @ 10:39:04
URL: http://vntanlngtan.blogg.se
Postat av: Sofia

Stackare :/ har förstått att de dagarna man går över känns längre än hela graviditeten! Duktig att orka julpynta tycker jag :) du kommer förmodligen tacka dig själv sen när hon kommit och att ligga och gosa med bebis tar upp all tid. Stort lycka till under kommande förlossning. Kram

Svar: Det är väldigt skönt att ha det gjort, det gör ju också hemmet lite mysigare med mycket ljus. Julen har alltid varit min favorithögtid och nu kommer jag dessutom få njuta av den med det vi så högt önskat.Kram
K
Mot ett liv

2013-11-27 @ 10:57:30
URL: http://www.thewaytoyou.blogg.se
Postat av: Fertilitetsresa

Oavsett vilket, så är du nu ytterligare en dag närmare ditt barn! :) Jag har hört att barnen kommer när mamman tar det lugnt och har tid att ta hand om det. Så ta det soooft - hoppas bebis kommer snart!! Lycka till :)
Kramar

Svar: Kom faktiskt på idag att jag redan gått mer än halva övertiden. Imorgon blir det bara besök hos barnmorskan och sen soffläge ;-). Håller tummarna för dig imorgon :-D
Kram!
K
Mot ett liv

2013-11-27 @ 19:53:47
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se/
Postat av: Mary

Hej, har inte hunnit med mig att kommentera på ett tag, ganska naturligt med tanke på att Bubblan har kommit. Var ju så inställd på att du skulle få bebis före mig, men så kan det bli; den ena bebisen kommer fem veckor för tidigt, den andra två veckor över tiden.

Lycka till med den jobbiga väntan, förstår att det känns som pest och pina. Du är ju verkligen så redo du kan bli nu.
KRAM!

Svar: Men grattis!!! Vad underbart, hoppas att din förlossning och allt gick bra och nu får du ju äntligen njuta av bebis <3Vi verkar ha en envis liten finns man hoppas att hon snart kommer.
Kram!
Mot ett liv

2013-11-28 @ 10:36:03
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0