Fortfarande barnlös?

Jag har ofta under vår graviditet funderat på om vi fortfarande räknas till de barnlösa. Enligt mig och mannen är vi fortfarande det även fast jag har vår lilla skatt i magen. Hon har ju inte kommit till som alla andra bebisar.
 
De flesta som vi träffar regelundet vet nu om att vår skatt kom till genom IVF då vi inte uttryckligen kunde få till det på egen hand. Men för dessa människor är vi nog inte barnlösa längre, vi är botade. Vi väntar ju en bebis nu och det var väl målet? problemet är löst.
 
Jag trodde ju att det skulle bli lite lättare nu när folk visste, men ändå åker vi redan på peakar från personer på ett släktkalas att nu får vi tänka oss för så att vi inte skaffar för många barn! För det blir bara jobbigt då, man måste ha större bil och större hus, och framför allt är det ju dyrt med många barn. Jo tack vi vet, vi har lagt ut mycket pengar för att överhuvud taget ha chansen till ett, så kom inte och säg att barn är dyrt. Risken att vi skulle skaffa för många känns ju överhängande. Det är ju inte direkt så att det bara är att göra en IVF och sen har man en bebis. Även om jag skyller det på okunnskap så känns det i hjärtat.
Kroppen går snabbt i försvarsställning och sorgen över att vara barnlös kommer direkt. Konstigt kan tyckas då jag just nu i allra högsta grad är gravid. Men kroppen och hjärnan glömmer inte. Vi drömmer ju om två barn, men vi vet inte om det kommer att bli vår verklighet. Just nu känner vi en oerhörd lycka över att vi blivit gravida och förhoppningsvis kommer att få bli föräldrar till en frisk och underbar liten dotter. 
 
Det är här jag vill lägga mitt fokus, jag vill vara lycklig över att vår högsta dröm är så nära. Jag vill leva i nuet, inte bli påmind om det som komma skall, när vi börjar längta efter ett syskon. För där finns ovissheten kvar. 
 
Jag räknar fortfarande osss som ofrivilligt barnlösa, och nej, det är inte bara att göra en IVF.

Kommentarer
Postat av: Antara

Förstår hur du känner... Satt precis med min syrra o prata om detta. Problemet är inte löst för tänk om man vill satsa på en till bebis? Då måste man börja om med allt igen och man blir lika ofrivilligt barnlös som man var första gången oavsett om man redan har haft turen att få ett. Man kommer ändå att påminnas om alla känslor och man kommer säkert bli besviken flera ggr igen.

Som sagt jag förstår verkligen din känsla.
Kram

Svar: Vad skönt att det inte bara är jag som känner så. Många kan kanske tycka att det är konstigt och att vi ska vara tacksamma att vi i alla fall är på gång att baka en nu. Men just nu vill jag bara njuta, bygga bo och längta :)Kram
K
Mot ett liv

2013-10-05 @ 13:14:34
URL: http://utanegetbarn.blogspot.com
Postat av: AJ

Tänker precis som dig, när man har berättat för andra så tror dom att det har varit en enkel match för oss men de vet inte hur vi har kämpat för att få det vi har idag. Jag ser på mig och maken som forfarande barnlösa sen vet man aldrig vad som händer i framtiden om man blir spontangravid eller om man får göra IVF.

Svar: Precis, ovissheten finns fortfarande kvar. Kram
Mot ett liv

2013-10-05 @ 14:33:29
URL: http://pvgendit.blogg.se
Postat av: Elin

Det är ju klart att hon inte kommit till som alla andra bebisar eftersom det finns många sätt att bli gravid på! Det är inte så enkelt som att det finns ditt sätt och så ETT annat sätt som alla andra barn kommit till på.

Svar: Nu tror jag att du missförstår mig lite, jag är mycket medveten om att det finns flera sätt som barn kan komma till på, men i detta inlägget och i min blogg så utgår jag från vår situation och de hintar / peakar jag från personer i min närhet, som fortfarande är att det bara är att göra barn.
Mot ett liv

2013-10-05 @ 22:35:57
Postat av: Langtarefterbarn

Jag håller helt med. Många runt mig tror att allt är prima liv nu när jag väl är gravid. Som att det inte var speciellt svårt ungefär.
Som någon annan skrivit här i kommentarerna så kommer man alltid att vara "ofrivilligt barnlös" för man måste genomgå allt igen om man önskar få syskon till sitt barn. Visst man KAN klara det på egen hand men för vissa är det inte ett alternativ.
Pikarna från släkt och vänner kan man verkligen klara sig utan!
kraam

Svar: Tråkigt att säga men jag börjar faktiskt vänja mig vid alla vitsiga kommentarer. Man kan ju alltid hoppas på att vara en av de som kan lyckas på egen hand nästa gång. Kram
Mot ett liv

2013-10-08 @ 08:07:06
URL: http://langtarefterbarn.wordpress.com
Postat av: Mary

Jag känner precis likadant. Jag kommer kanske inte att känna mig barnlös när Bubblan har kommit, förhoppningsvis kommer jag kunna leva i nuet så långt det är möjligt och njuta av att äntligen få bli mamma till ett barn. Men precis som du och de andra kommenterat skriver, när vi vill ha ett syskon till Bubblan kommer vi kanske att gå igenom ett nytt IVF, med nya förutsättningar för jag kommer att vara ännu äldre (vi har inga ägg i frysen så det är bara att sätta igång med sprutorna igen) och även om landstinget sponsrade detta barn kommer vi att få betala för ett syskon helt från egen kassa.
Kram!

Svar: Precis. Leva i nuet är ett sunt tankesätt. Vi är så lyckliga över vår lilla flicka som vi längtar så efter. Ni måste känna samma med bubblan <3. Vi fick ju inte ens sponsring av landstinget för vår första ivf, (hade fått om vi köat ytterligare 6 månader). Men det ha varit värt allt. Blir så lycklig varje gång bebisen försöker bryta sig ut ur magen ;-). Men som sagt, vi önskar två. Kram
Mot ett liv

2013-10-08 @ 15:28:00
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0