Andra besöket

Idag var det andra riktiga besöket hos barnmorskan. Nu är vi i v 26, mer exakt 25+6 så imorgon går vi in i vecka 27, tycker att det känns som om det går mycket fortare nu.
 
Jag tog upp alla mina krämpor och vilka problem jag har på jobbet, framförallt eftersom att vi inte har höj- och sänkbara bord vilket gör att jag är tvingad att sitta ner på lite högre stolar och jobba. Sen är det dessutom en massa spring fram och tillbaka på jobbet vilket inte är det mest optimala för mina fogar och rygg. Jag får väldigt ont och kan bara gå extremt långsamt även fast jag har bälte på mig. 
Så på grund av detta har jag fått en tid hos läkaren på torsdag för att se om jag kan få en sjukskrivning på 25%, jag tror att bara det kan hjälpa lite. 
 
Livmodern mättes, mitt blodtryck och bebisens hjärtljud lyssnades på. Jag hade mycket bra blodtryck, 128/75 och knoddens hjärtljud låg på stadiga 140 slag. Storleken på livmodern var lite över medel men fortfarande inom gränsvärdena så det verkar inte vara en liten bebis vi har.
Mitt hb-värde hade jag för bara en vecka sedan kollat upp på jobbet och sett att jag ligger lite för lågt så nu fick jag ny rekommendation på andra järntabletter som jag hoppas ska vara snällare mot min mage. Då den varierar mellan att bli för hård och vara för lös så hjälper det inte att frossa i fibrer. 
 
Det onda jag hade i livmodern var troligtvis "bara" kraftig växtvärk där ett ligament blivit kraftigt påfrestat. Det har blivit lite bättre nu men det är konstigt vilka krämpor man kan få av att det bara växer.
 
Nästa besök blir om lite mindre än tre veckor och då är det glukosbelastningen, ser inte riktigt fram emot det. Fick tid en dag när jag ändå har semester så det är lite skönt att känna att jag inte behöver stressa tillbaka till jobbet i alla fall.
 
Har för övrigt behövt köpa nya bh:ar igen, har en tendens att växa ur dom efter hand.

Kommentarer
Postat av: alexandra

har ni valt barnvagn?

Svar: Ja, och den är beställd :-) Det blir en Emmaljunga City cross i brunt. Bra vagn både för mig, maken och bilen :-). Fyra fasta hjul var också något vi kände att vi ville h då knodden kommer på vinterhalvåret. KramK
Mot ett liv

2013-08-12 @ 22:16:04
URL: http://mlbloggen.blogg.se
Postat av: Mary

Jag har mitt andra besök på måndag (24+6). Ser fram emot det.

Den här glukosbelastningen du ska göra, är det nåt alla gör? Har inte hört nåt om det av min BM.

Beställt barnvagn, shit. Det har vi inte gjort :-)

Svar: I mitt landsting gör alla det. Fick reda på det nu hos bm, inget jag visste jag skulle göra innan så du kan nog vara lugn. Fråga vid ditt besök. Om ni ska köpa ny vagn är det kanske läge att börja titta runt och bestämma sig snart. Man vill ju gärna att den ska finnas att hämta ut när bebisen kommer :-) Kram
K
Mot ett liv

2013-08-13 @ 09:50:01
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0