Förlossningen Del 1

Tänkte skriva ihop en liten förlossningsberättelse, både för mig själv och för er som vill läsa.
Som jag tidigare skrivit var jag på mitt sista besök hos barnmorskan den 28e november, fick då gjort en hinnsvepning där hon redan kände att livmoderhalsen var helt utplånad och att jag var öppen 1,5 cm. Visst jag hade ju haft lite kraftigare förvärkar, men det hade jag ju haft från och till i nästan två veckor.
 
Jag hoppades när vi gick där ifrån att det skulle ha effekt, men jag visste ju att det inte funkar på alla, så både jag och mannen var ändå inställda på att få vänta till den 3e (idag) innan vi kunde få åka in för igångsättning.
När vi kom hem hade jag förvärkar som vanligt, det kom en i halvtimmen ungefär. Vi åt lunch och sen åkte mannen till jobbet då han var lagd på att jobba ett kvällspass. 
Jag gick som vanligt och la mig en stund på eftermiddagen och hade då fortfarande sammandragningar men nu med lite glesare intervall. Sov två timmar och när jag vaknade var sammandragningarna borta till min stora besvikels. Nehej, det var bara ännu ett falsklarm.
 
Vid 18.30 kom sammandragningarna tillbaka med en halvtimmes mellanrum, inte direkt något jag la så stor vikt vid då det var typ 100e gången jag känt så. Men den här gången ville de inte försvinna utan började komma tätare. Brydde mig inte om att ringa hem mannen från jobbet utan sa att han kunde jobba klart då han skulle gå av sitt pass 20.30, och man har ju hört att man får gå hemma i ca 12 timmar med första barnet innan det blir aktuellt att åka in till förlossningen.
 
Ringde occkså mamma och sa att det nog hade var på gång då hon skulle vara med på förlossningen och hinna köra ner till oss då vi hade planer på att föda i Lund. 
När mannen kom hem hade jag ca en värk per 10e minut, och vi ringde mamma och sa att hon kunde börja köra ner. Värkarna kom som små vågor och jag ville bara stå och hänga på något, jag kände dock inget bak i ryggen som alla säger att man ska göra, men jag hade nu insett att snart kommer det att komma en bebis. Trodde fortfarande att jag skulle behöva gå hemma länge då jag inte kände något i ryggen.
 
Mannen tappade upp ett varmt bad till mig och började packa klart BB-väskan. Jag badade i kanske 30 min (har inte så bra tidsuppfattning vid det här tillfället), sen kunde jag inte vara kvar då jag ville kunna röra mig fritt när värkarna kom. De var nu mer intensiva och jag fick fokusera och andas mig igenom dom. Mannen klockade och mina värkar var nu mellan 1-2min långa och jag hade en var 5e minut.
 
När jag tagit mig upp ur badet fick jag en slemmig blödning. Då bestämde vi oss för att ringa till förlossningen. Hon sa att jag inte hade värkar så tätt som dom önskade och att dom dessutom hade fullt hela natten och skulle inte kunna ta emot någon mer förrän nästa morgon. Så hon hänvisade oss till Malmö om vi skulle behöva åka in under natten. Vad jag läst så fick man bara ha med sig en anhörig i Malmö så jag förberedde mig på en lång bilfärd upp till Helsingborg. Innan vi bestämde oss för att ringa mamma och be henne vända ringde mannen Malmö för att fråga om de kunde göra ett undantag.
Vi var så välkomna alla tre, men hon tyckte också att vi skulle vänta lite till för de ville gärna att värkarna skulle komma var 3e-4e minut.
 
Precis när det samtalet var avslutat kom mamma. De tillsammans packade ihop det sista och fungerade lite som stöd för mig att hänga på när värkarna kom. Hon hann bara vara här en kort stund och sen kom värkarna var 4e minut och jag hade så ont att det var jobbigt att andas igenom värkarna och jag kunde bara hänga på bord och stolar eller det som fanns tillgängligt.
 
Mannen ringde tillbaka till Malmö, som fortfarande inte tyckte att det lät som helt klart eftersom att vattnet inte gått. Men vi fick lov att komma in på kontroll men vara beredda på att vi kanske skulle bli tvugna att åka hem igen om jag inte kommit tillräckligt långt.
 
 
Nu vaknade lill-skruttan, fortsättning följer :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0