Förlossningen Del 2

Bilresan till Malmö tog 20 minuter, det känns som de längsta 20 minutrar jag upplevt på mycket länge. Det är ingen hit att sitta fastspänd i en bil när man har värkar och bara vill vagga runt. Det blev mycket krumbuktande i framsätet under färden, och nu kom Värkarna med 2-3 minuters mellanrum.

Väl framme staplade jag med mamma in på förlossningen medan mannen parkerade bilen. Väl inne skulle jag ligga still med ctg övervakning i 30 minuter. Lättare sagt än gjort! Barnmorskan kom in igen efter 20 minuter och konstaterade att jag hade korta värkar varannan minut så hon ville göra en undersökning för att se hur läget låg.

Jag var öppen 3 cm så vi fick stanna. Hade skrivit i min forlossningsplan att jag gärna ville duscha och sen ha lustgas. Det märktes att barnmorskan läst det noga <3.
Jag fick lavemang och sen duscha tills jag var nöjd, så skulle hon komma med lustgas.

När jag duschat klart och blött ner både mannen och mamma var det dags för ännu en undersökning, öppen 5 cm och lustgasen kom fram. Det är en fantastisk uppfinning! Värkarna var kraftiga och intensiva men lustgasen tog bort den ondaste topparna, men andning och fokus var fortfarande det viktigaste. Masken blev min vän!
Fick en Pilatesboll att sitta på, jag varierade mellan att sitta och vagga på bollen och stå hängandes över sängen eller på knä över huvudändan. Hade hela tiden min barnmorskas röst i huvudet om att man ska röra sig för att hjälpa barnet rotera ner så jag bytte position ofta, och hade konstant coachning av mamma och mannen som andades med mig och lade varma vattenflaskor över svanskotan.

Slutet kommer snart, nu kallar Freja på mig, dags för lunch <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0