För 6 månader sedan

För 6 månader sedan kunde vi inte ens tänka oss och våga tro att vi nu skulle sitta i den situation vi är i idag. 
För sex månader sedan var vi nertyngda av motgångar. Vi hade fått information om att de inte hittade något fel på någon av oss, och att vi på grund av det var tvugna att försöka på egen hand ytterligare sex månader innan vi fick höra av oss igen för att bli uppsatta i IVF-kö.
 
Nertyngda av detta besked och all frågor om när det var dags för oss att skaffa liten. Vi hade ju faktiska fasta jobb och en lägenhet med plats för barn. 
I vår kraftiga längtan och förtvivlan över att vi inte kunde få till det som skulle vara så enkelt sökte vi oss desperat till en privatklinik för ett försök.
 
Vi kunde inte, och vågade inte tro på att det skulle fungera men något var vi tvugna att göra. Nu sitter jag här med en mage jag bara drömt om. Det tog lång tid innan jag faktiskt kunde tro på att vi är gravida. De små sparkar som jag känner värmer mitt hjärta och berättar för mig att det jag och maken önskat högst av allt är på väg att slå in. 
 
Trots foglossningar som gör att jag bara kan gå i slow motion och knappt göra något hemma så älskar jag min graviditet. Vår lilla bebis skulle bara veta så efterlängtad och älskad hon varit sen långt innan vi visste att hon fanns. 

Kommentarer
Postat av: Mia

Hejsan!
Du lite om foglossningar, vart känner man egentligen dom?
har kollat runt lite grann och alla säger lite olika.
igår hade jag fruktansvärt ont i ryggen, nästan i midjan på höger sida kund inte ligga på rygg/mage eller stå, fick ligga på sidan.
Är det foglossning eller var det bara allmänt ont:P

Svar: Man kan få det lite var som helst över bäckenbenet. Mitt sitter över sittbenen. Men det är också vanligt att känna vid ljumskar och runt svanskotan/nedre ryggen. Är det foglossning så går det inte över utan du känner av det varje dag hela tiden, det kan i och för sig vara olika smärtsamt olika dagar. Så om ditt har gått över kan du nog utesluta foglossning, om inte så kan det vara början, ta det lugnt.
Kram
K
Mot ett liv

2013-07-31 @ 06:40:49
URL: http://familjenlangtan.blogg.se
Postat av: Emma

Hej, är själv i situationen där jag nu väntar på mitt första besök på en privat ivf klinik i malmö. Tyckte du att kliniken var bra och vad kostade allt som allt? Är så irriterad över att vissa måste betala en stor summa pengar för att kunna få barn och andra kan producera hur många som helst utan att behöva lägga ut en krona.

Svar: Jag gissar att ni ska gå på CuraÖresund. Vi fick betala 33.000 för ett IVF-försök och infrysning embryo, men jag vet att de har höjt priset lite nu efter sammanslagningen. I den summan är inte mediciner och transporter inräknade.
Vi fick en väldigt positiv upplevelse och kände oss väl bemötta av alla på kliniken. Men jag har också hört folk som säger annat. Men vår upplevelse där har mitt i all ångest och längtan varit väldigt positiv.

Håller med om att det är sjukt irriterande och orättvist!
Har du fler funderingar så hör gärna av dig.
Kram!
Mot ett liv

2013-07-31 @ 20:21:11
URL: http://minlillalillavarld.blogspot.com
Postat av: AJ

Till mia: Jag får foglossning typ slutet av ryggen och svanskotan som sedan strålar ner på rumpan. Foglossning går inte över men vissa dagar kan vara mildare än andra. Nu sista tiden har jag också fått sammandragning.

2013-07-31 @ 22:33:29
URL: http://pvgendit.blogg.se
Postat av: karin

Åh vad underbart, tänk att livet kan förändras så! Tänk att ni gjorde ett privat försök och att det funkade, vissa saker är bara meant to be!

Kram

Svar: Ja, det kan ta vändningar man inte tror var möjliga.Kram
K
Mot ett liv

2013-08-01 @ 11:46:54
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Blev ni gravida efter första försöket? Vi vet inte riktigt om vi ska chansa på ett försök eller om vi ska köpa tre försök. Vet du om man får tillbaka pengarna om man lyckas efter första försöket?

Himla roligt att ni lyckades på curaöresund och att ni nu går i väntans tider. Själv har jag lyckats bli gravid på egen hand en gång innan men nu går de absolut inte och jag känner mig så förtvivlad.

Kram

Svar: Vi blev gravida på första försöket. Vi funderade också på trepacket men sen visade det sig att man inte får pengarna tillbaka för de försök man så att säga inte använder om det går på första. Då blir det ju ett väldigt dyrt försök. Man kan heller inte spara försöken utan måste utnyttja alla tre inom ett år (tror jag det var) annars brinner de inne.
Så vi valde att satsa på ett, och eftersom att vi inte hade något uttalat fel på oss så hoppades vi på att få ut några fler än ett bra embryo och i så fall kunna göra FET om det första inte ville stanna. Det är ju billigare än en IVF till.

Kan helt klart förstå din förtvivlan. Den äter en inifrån känns det som, och man vill bara göra vad som helst för att kunna få en liten. Hoppas att allt går bra för er på mötet, när ska ni dit?

Kram
K
Mot ett liv

2013-08-01 @ 20:41:28
URL: http://minlillalillavarld.blogspot.com
Postat av: Mary

Åh, det skulle kunna vara jag som skrev det där. Lycko oss som kunde bli gravida till slut, även om vi var tvungna att kämpa länge, manipulera med våra hormoner och betala för vår efterlängtade bebis!
KRAM!

Svar: Ja, det är verkligen lyckliga oss, just nu känns det inte som att jag bryr mig om orättvisan att vi fick betala tiotusentals kronor för något andra får gratis utan att tänka på det. För jag är så lycklig och vi väntar och längtar så till november. Hur går allt för dig? Kram
Mot ett liv

2013-08-07 @ 10:15:37
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0