Tänk på att andra hör

När man sitter i fikarummet hör man många samtal då vi har det ganska litet i förhållande till hur många vi är på arbetsplatsen. Idag på eftermiddagsfikan råkade jag höra ett samtal som handlade om hur vårt land ser ut idag med jobb för unga och så vidare. Sen är det någon som kastar in barn i det hela och att hon minsann tycker att man inte ska skaffa barn, och att det är själviskt och ansvarslöst att sätta barn till världen som den ser ut idag. 
Vi vill inget hellre än att sätta en eller helst flera barn till världen då de skulle föra in så mycket lycka i våra liv. Jag tror verkligen inte att man är oansvarig när man sätter barn till världen om man har så mycket kärlek att ge som vi, och många andra har. 
 
Statisktiskt sett så bör det finnas fler än vi på vår arbetsplats som också är ofrivilligt barnlösa, som längtar eller har längtat så att dom nästan går sönder efter det som de flesta tar för givet. Ett litet varmt knyte. När vi ska berätta att vi är gravida ska vi också gå ut med att vår knodd kom till via IVF, jag tycker att detta är ett ämne som måste tas upp till ytan, och om jag bara kan få en person att kanske tänka lite på vad dom säger så är jag nöjd.

Kommentarer
Postat av: Langtarefterbarn

Hmpf! I min värld kan det bara vara en person som är singel och aldrig har tänkt på barn som kan säga en sån sak.
Jag vill precis som du få ett eller flera barn. Om vi bara får lyckas...

Svar: Mycket konstig kommentar, jag bara tappade hakan när jag hörde det. Kan verkligen inte sätta mig in i hur tankegången var.Hoppas så att ni för lyckas och att det ska komma fler bebisar i framtiden.
Kram
Mot ett liv

2013-05-02 @ 19:56:50
URL: http://www.langtarefterbarn.wordpress.com
Postat av: Mary

Dom som säger sådär glömmer ofta att det är just nya barn som behövs för att kunna förändra världen. För hon/han som sitter där och gapar på eftermiddagsfikat gör ju varken till eller från för den här världen. Det är mitt bästa argument för att "sätta barn till världen"; att det ska födas för att förändra den till en bättre värld. Med en kärleksfull uppfostran har mitt barn alla möjligheter i världen att kunna bli en bra medborgare och medmänniska. Kram till dig!

Svar: Exakt, för att en förändring ska kunna inträffa måste det ju finnas människor som finns här för att förändra.Kram
K
Mot ett liv

2013-05-02 @ 20:49:50
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Therese GBG

Sätter man inga barn till jorden dör ju mänskligheten ut! Önskar hon själv att hon aldrig hade fötts eller är hon glad över att hennes föräldrar gav henne liv? Märklig åsikt tycker jag.

Svar: Precis, man kan ju undra. Tror inte att hon tänkte på det alls, eller så var världen så mycket bättre på hennes tid. Kram
K
Mot ett liv

2013-05-03 @ 08:14:03
Postat av: Tove

Det där med att berätta, eller inte berätta om IVF tycker jag är lite intressant. För det är verkligen inget man öppet pratar om, vilket jag tycker är konstigt.
Som "tur" är slipper jag och fru fundera på hur vi ska göra, berätta eller ej, för det är ju ganska självklart att vi fått hjälp på traven :-)

Och under vår resa har vi fått veta 2 heteropar i vår omkrets som fött 2, respektive 1 barn mha IVF, det ena paret är dessutom gravid med ett till IVF barn.
Så jag menar- det måste finnas många många fler där ute.
Tycker det är bra om man vågar berätta. För då kanske någon annan vågar öppna sig, så kan man hjälpa varandra i resan, för inte är det enkel väg...
Och just att få upp ögonen för alla som producerar barn utan att tänka sig för- att det inte är så enkelt för alla..

Härligt att ni kommit så långt!
God fortsättning ;-)
Kram

Svar: Just på den fronten har ju ni det lite lättare ;) Jag tycker det är synd att det mörkas med IVF, och att det nästan känns skamligt när man behöver hjälp med att bli förälder. Sen är det ju klart att så stor som pfrestningen är vid IVF så har man ju inte styrkan till att gå ut och informera andra när man själva knappt kan hålla ihop och t sig igenom vardagen.
Därför tycker jag att det är viktigt att personer som nu har lyckats och fått sina efterlängtade bebisar med hjälp av IVF kan hjälpa till med att berätta och sprida kunskap. Om det så bara blir till en person, så är det en person mer än tidigare. Detta tror jag kommer att hjälpa andra, då de inte kommer att känna sig så ensamma.

En gång IVFare, alltid IVFare.
Kram
K
Mot ett liv

2013-05-03 @ 08:15:32
URL: http://www.solblogg13.devote.se
Postat av: Miffe78

Det är så sant! Jag har hela tiden varit öppen med att vi håller på med IVF och jag tror det har räddat mig (och säkert andra)från många ogenomtänkta kommentarer. De första åren vi kämpade med ofrivillig barnlöshet, vilket ingen visste om, fick jag dock höra både det ena och det andra. Det är så oerhört sårande!

Skönt att se att din graviditet går bra, jag är bara i v. 9 och önskar att den kommande månaden ska gå FORT så jag vågar andas ut litegrann!

Svar: Hej, Vi har varit öppna med det till nästan alla, dock inte på jobbet och om vi hade varit det hade vi säkert sluppit en del. Som du säger så är det ju så jobbigt när man blir sårad utan att personen i fråga vet om eller ens reflekterar över att kommentaren är sårande. Öppenheten har ju också gett mer förståelse till varför vi tycker det är jobbigt att befinna oss i situationer där det finns många bebisar och gravida.
Du har ju mindre än en månad kvar till vecka 12. Härligt att höra att det går bra för dig med.
Kram
K
Mot ett liv

2013-05-03 @ 11:06:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0