Saker jag velat veta innan

Tänkte lista lite saker jag velat veta innan förlossningen och första tiden med bebisen.

Man klarar sig på lite sömn, fixera inte på antalet timmar utan känn efter.
Hemorrojder försvinner ofta inte direkt efter förlossningen.
Det är normalt att bara vilja sova efter förlossningen, kroppen och hjärnan behöver bearbeta händelsen.
Det känns som en befrielse när krystvärkarna börjar för då kan man göra något.
Små bebisflickor kan få mensliknande flytningar om de ammas, helt normalt och beror på hormoner.
Det samma gäller bröst och häxmjölk.
Man får med gott samvete ställa in saker precis innan om man inte orkar.
Det man bråkar om på nätterna när båda är övertrötta räknas inte.
Att sova när bebisen sover är svårt då man själv vill kunna äta, gå på toa, duscha bland annat.
Satsa istället på att sova i skift.


Kommentarer
Postat av: alexandra

:) kan vara bra att veta, jag är mest oroligt för att man ska vara en zombi större delen av tiden

Svar: Det är man, speciellt med lustgasen. Man stänger ute allt och går bara in i sin kropp, tror det är meningen för att kunna klara av det. Kram!
Mot ett liv

2014-01-18 @ 12:00:57
URL: http://mlbloggen.blogg.se
Postat av: Tina

Bra lista. Själv födde jag utan bedövning och var inte en zombi. Det enda du vet om din förlossning är att det inte blir som du tänker och att vara öppen för att det är ok att ändra sig om hur man vill ha det och det bästa du kan göra är att fokusera 100 % på dig själv. Med den inställningen kommer man långt. Jag tänkte innan att jag vill ha all smärtstillande jag kan få och det slutade med en panodil 2 timmar efter att barnet var fött... inte vad jag tänkt innan direkt men men..

Svar: Bra sagt, precis så är det. Jag födde med bara lustgas vilket varvas jag tänkt, men väl där ville jag ha mer men det hanns inte med då det var ett snabbt förlopp. Gick ju bra i alla fall och jag är nöjd :-) Skönt att din förlossning blev bra i alla fall, och precis som du skriver det blir mycket sällan som man tänkt sig när det gäller förlossning ;-).
Kram
Mot ett liv

2014-01-18 @ 14:43:32
Postat av: Ylva

Hade velat veta hur fruktansvärt ont det gör att kissa och att göra nr 2. Hade velat veta att brösten håller på att sprängas när mjölken rinner till och att man får feber och mår fruktansvärt. Skulle velat veta hur dödstrött man blir av sömnbrist och att bebisar sover 15 minuter i stöten och vill amma hela tiden mest på natten. Att man i början kan få byta blöja varje timme. För mig var det en chock.

Svar: Oj, det låter som en väldig chock. Jag hade tur att det inte gjorde ont att kissa. Men när nummer två tryckte på blev jag nästan skräckslagen, men vad gör man.. Det mest fantastiska är att man klarar sig igenom allt även om det känns som att man inte ska klara av det alls.
Kram!
Mot ett liv

2014-01-20 @ 14:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0